يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۸۴۴
تاریخ انتشار : ۵۹ : ۱۱ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
 امیر غفارمنش بازیگر، علی میرمیرانی فیلمنامه‌نویس و برنامه‌ساز تلویزیون و محمد مسلمی کارگردان «جَمعه‌مون جَمعه» از تجربه همکاری با علی سلیمانی و دوستی با او سخن گفتند.

سپیده شریعت رضوی: خبر درگذشت علی سلیمانی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر به دلیل ابتلا به کرونا در صبح پنجشنبه  ۲۱ مردادماه، جامعه هنری را در  بُهت و ناباوری فرو برد. این بازیگر که از چند روز گذشته به دلیل وخامت شرایط جسمانی در بیمارستان بستری شده بود، همزمان با اذان صبح، چشم از جهان فروبست.

هنرمندان زیادی در سوگ این بازیگر دلنوشته‌ها، عکس‌ها و ویدیو‌هایی را منتشر کرده‌اند و ما نیز در دیباچه به پاس سال‌های فعالیت این هنرمند به سراغ سه  تن از دوستان او رفتیم و با آن‌ها گفتگوی کوتاهی انجام دادیم  که در ادامه می‌خوانید: 

علی معتقد بود فقط وظیفه داریم مردم را شاد کنیم

امیر غفارمنش بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر که از شدت گریه نتوانست بیشتر از سه دقیقه با ما گفتگو کند، درباره علی سلیمانی بیان کرد: من با علی از سال ۶۶ که آشنا شدم. آن زمان مدرسه من و علی جدا از یکدیگر بود، اما تئاتری در مدرسه‌مان اجرا کرده بودیم که برای منطقه انتخاب شد و جایزه مشترک گرفتیم. رفاقتمان از همانجا رقم خورد.

وی ادامه داد: در دانشکده با یکدیگر همکلاسی بودیم و در نهایت رفاقتمان تبدیل به رفت و آمد خانوادگی شد. جسته و گریخته با یکدیگر بودیم و با هم تئاتر کار می‌کردیم.
 
امیر غفارمنش: رفاقتم با علی از سال ۶۶ شروع شد |علی میرمیرانی: علی سلیمانی ارادت خاصی به دکتر علی شریعتی داشت | محمد مسلمی: سلیمانی‌ها را از دست دادیم

این بازیگر تلویزیون با اشاره به اینکه علی سلیمانی جزو اعضای کانون حُر و فرد زحمت‌کشی بود، اظهار کرد: این اواخر در پروژه‌هایی که با یکدیگر همکاری داشتیم، می‌گفت من می‌خواهم با امیر هم اتاق باشم و همین موضوع باعث شد بسیار با یکدیگر گپ بزنیم و صحبت کنیم.

غفارمنش با بیان اینکه علی سیلمانی فردی نمازخوان، مومن و اهل جوادیه بود، گفت: علی سرش را بالا می‌گرفت و با افتخار می‌گفت من بچه پایین‌شهر هستیم. او آذری زبان و در شهرستان سراب به دنیا آمده بود.

وی ادامه داد: رفت و آمد ما به حدی بود که باهم به روستای محل تولدش هم سر زدیم.

این بازیگر سینما در حالی که گریه می‌کرد درباره فعالیت‌های خیرخواهانه علی سلیمانی  مطرح کرد: علی برای ساخت مسجدی که در محل تولدش در حال ساخت بود، مشارکت کرد و حتی برای یکی از بچه‌های آن منطقه لب تاب خریداری کرد تا در دوران کرونا از تحصیل بازنماند.

غفارمنش در پایان عنوان کرد: من و علی سر این موضوع که می‌گفتم زمانی که مردم درد می‌کشند باید صدایمان دربیاید، اختلاف نظر داشتیم و علی معتقد بود که، چون دستمان به جایی بند نیست فقط وظیفه داریم مردم را شاد کنیم.

جان آدم‌ها برای مسئولان تبدیل به شوخی شده است

محمد مسلمی طراح و کارگردان «جَمعه‌مون جَمعه» که در فصل جدید این برنامه میزبان علی سلیمانی به عنوان بازیگر بوده است، در گفتگو با دیباچه ضمن ابراز تاسف از درگذشت این هنرمند بیان کرد: ما در سری جدید برنامه «جَمعه‌مون جَمعه» با ۸ بازیگر به کار خود ادامه می‌دهیم و یکی از این بازیگران زنده‌یاد علی سلیمانی بود. من با ایشان در تئاتر آشنا شده بودم، اما این برنامه اولین همکاری ما در تلویزیون بود.
 
امیر غفارمنش: رفاقتم با علی از سال ۶۶ شروع شد |علی میرمیرانی: علی سلیمانی ارادت خاصی به دکتر علی شریعتی داشت | محمد مسلمی: سلیمانی‌ها را از دست دادیم

وی افزود: از آنجاکه قابلیت علی را می‌دانستم از او دعوت کردم به عنوان بازیگر به پروژه ما بپیوندد. علی به حدی پُرانرژی بود که به همه بچه‌ها از جمله دوستان فنی و هنری انرژی می‌داد و زمانی که نبود انگار چیزی میان ما کم بود. همچنین ایشان بازیگری بسیار خوب، درجه یک و با اخلاق بود.

کارگردان «جَمعه‌مون جَمعه» با بیان اینکه علی سلیمانی همزمان با این برنامه مشغول ۲ تا ۳ کار دیگر نیز بود، مطرح کرد: از آنجاکه هنرمندان نیز مانند بسیاری از افراد دغدغه معیشت دارند، گاهی در چند کار باهم حضور دارند و این ریسک کار را در دوران کرونا بالا می‌برد. ما ۲۰ قسمت با حضور علی سلیمانی ضبط کردیم، اما متاسفانه این اواخر حالش بد و راهی بیمارستان شد و در نهایت او را از دست دادیم.

مسلمی با بیان اینکه متاسفانه هنوز سهمیه واکسن به این پروژه تعلق نگرفته است، مطرح کرد: ما ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در یک سوله مشغول به کار هستیم و هرچه قدر رعایت کنیم باز امکان درگیری هست، اما متاسفانه جان آدم‌ها برای مسئولان تبدیل به شوخی شده است.

وی ادامه داد: ما به عنوان هنرمند وظیفه داریم در این شرایط وحشتناک و استرس‌زا برای ایجاد شادی و روحیه دادن به مخاطبان با عشق کار کنیم، اما حداقل در برنامه ما خبری از واکسن نبوده و متاسفانه سلیمانی‌ها را از دست داده‌ایم. اینکه نفر بعدی کیست خدا می‌داند، اما امیدوارم مسئولان به این فکر کنند که در حال از بین بردن اشرف مخلوقات هستند در حالیکه با مدیریت و برنامه درست می‌توانند این مرگ و میر را کاهش بدهند.

این برنامه‌ساز تلویزیون در پایان خاطرنشان کرد: درست است که همه دنیا درگیر این بیماری هستند، اما ما چرا باید شماره یک باشیم این موضوع نشان می‌دهد ما در مدیریت و برنامه‌ریزی ضعف داریم همچنین فراموش نکنیم که این سرمایه‌ها که ما با آن‌ها زندگی کردیم و از آن‌ها یاد گرفتیم، برنمی‌گردند.

علی پُر از انگیزه و انرژی بود

علی میرمیرانی فیلمنامه‌نویس، کارگردان و برنامه‌ساز تلویزیون که به گفته خودش از اواسط دهه ۷۰ با علی سلیمانی دوست بوده و با او در برنامه «گفت و گوی تنهایی» و «واکسن» گفتگو کرده است، دیگر فردی بود که برای مصاحبه به سراغش رفتیم.

او در ابتدا بیان کرد: علی سلیمانی اواسط دهه ۷۰ در تئاتر کار می‌کرد و من هم آن زمان دبیر صفحات تئاتر یک نشریه بودم و به همین واسطه با بسیاری از دوستان تئاتری دوست بودم که علی یکی از این افراد بود، اما به واسطه سن وسال نزدیک بهم رفاقتمان پُررنگ‌تر شد.

این فیلمنامه‌نویس با بیان اینکه علی سلیمانی ارادت ویژه‌ای به دکتر علی شریعتی داشت، گفت: ما در آن سال‌ها روی این مساله هم اشتراک داشتیم و درباره آن صحبت می‌کردیم. من اواخر دهه ۷۰ کتابی با نام «هنر در کویر» را منتشر کردم و در آن با بازیگرانی که یا شاگرد دکتر شریعتی و یا متاثر از ایشان بودند، گفتگو کردم و علی هم یکی از این افراد بود.
 
امیر غفارمنش: رفاقتم با علی از سال ۶۶ شروع شد |علی میرمیرانی: علی سلیمانی ارادت خاصی به دکتر علی شریعتی داشت | محمد مسلمی: سلیمانی‌ها را از دست دادیم

میرمیرانی ادامه داد: رفاقت ما در تمام این سال‌ها ادامه داشت و باید بگویم علی فردی بسیار دلپاک، متدین، روشن‌ضمیر و روشن‌فکر بود. ایشان در برنامه‌های مختلف به دلیل رفاقتی که با یکدیگر داشتیم، مهمان ثابت من بود از جمله در برنامه «گفت و گوی تنهایی» که مصاحبه ما با یکدیگر بازتاب فراوانی داشت.

وی با اشاره به اینکه علی سلیمانی در برنامه «واکسن» که با موضوع کرونا در سال ۹۹ ساخته شد حضور داشت، گفت: علی سلیمانی در آن برنامه گفت یادمان نرود خدا هست.

این کارگردان ادامه داد: به خاطر دارم زمانی که مشغول بازی در سریال «عصر پاییزی» به نویسندگی من بود، شب‌ها با من تماس می‌گرفتم و درباره نقشش باهم صحبت می‌کردیم. علی پُر از انگیزه و انرژی بود.

میرمیرانی که این اواخر به عنوان نویسنده و طراح «آسانسور» با علی سلیمانی یکی از بازیگران این سریال همکاری داشته است، تصریح کرد: در اولین قسمت این سریال علی سلیمانی بازی دارد و برای اولین بار در این مصاحبه می‌خواهم بگویم که «آسانسور» درباره افرادی است که فوت شده‌اند. «آسانسور» یک برزخ است و برای من حیرت‌انگیز است که اردیبهشت ۱۴۰۰ علی در این سریال حضور یافت.

وی افزود: زمانی که حال علی بد شد، به لحاظ روحی بسیار متاثر شدم و همان زمان با تهیه‌کننده صحبت کردم و گفتم اگر احیانا قرار بود سریال ادامه‌دار باشد، دعا کنیم علی برگردد و نقشی را ایفا کند.

میرمیرانی در پایان خاطرنشان کرد: بسیار برای سلامتی‌اش دعا کردم، اما دعایم گیرا نبود و علی رفت. برای این دوست هنرمندم که بسیار خداباور بود، از درگاه خداوند مغفرت و رحمت آرزو می‌کنم. فکر می‌کنم علی هنگام اذان صبح امروز از دنیا رفت و از نظر من این موضوع با اعتقاداتی که داشت، بی‌ارتباط نیست. در نهایت برای خانواده، همسر گرامی و یگانه دخترش آرزو صبر دارم.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار